Mit vægttabsforløb

Hvornår og hvorfor?

De af jer der har fulgt med længe på min Instagram, har også set det vægttabsforløb jeg har været igennem. Helt konkret besluttede jeg mig midt i marts for at jeg ville gøre noget ved min livsstil, fordi jeg var træt af at være træt af min krop, mine vaner og mit forhold til mad. To af de ting har jeg ihvertfald fået ændret på, mens jeg stadig arbejder på at få et helt normalt og sundt forhold til mad.

Til venstre 69 kg. – til højre 59, 5 kg.

Siden midt marts er jeg gået fra at veje 70 kg. og ikke længere kunne passe et eneste par af mine bukser, til at vejer 59,5 kg. og være gået 3-4 buksestørrelser ned. Da jeg vejede 70 kg. havde jeg et virkelig dårligt forhold til min krop, og jeg var flov over at gå i tætsiddende tøj, og at gå i bikini på stranden, men allerede efter at have tabt blot et par kilo, havde jeg det allerede meget bedre med mig, og følte mig meget mere tilpas og glad for min krop. Jeg tror ikke det handlede om min vægt, men mere om at lære at føle mig tilpas, og det gør jeg bestemt nu. Nu er min motivation for at have en lav vægt, en lav fedtprocent og at få en større muskelmasse, en del af at jeg er begyndt at spille fodbold på højt niveau igen, og for at kunne præstere optimalt på banen, skal min fysik være så god som mulig.

Hvordan?

Flere af jer har spurgt hvordan jeg har opnået mit vægttab, så jeg prøver at give en nogenlunde oversigt her: At komme igang med et vægttab, og generelt bare en sundere livsstil, faldt sammen med at der kom coronavirus til Danmark, og alt blev lukket ned. Det betød at jeg ikke skulle møde op i skole, og derfor havde rigtig godt tid til at få gjort noget ved, som længe havde gået mig på. Da jeg gik i folkeskole og gennem hele gymnasiet spillede jeg fodbold på højeste niveau i Danmark, og trænede derfor 4-7 gange om ugen. Da jeg blev student som 19-årig, valgte jeg at stoppe med fodbold og flytte til København. Her fik jeg en forholdsvis usund livsstil med masser af øl i weekenderne, alt for lidt søvn, jeg begyndte at ryge, mine madvaner blev dårligere og jeg stoppede stort set med at træne, kun afbrudt af nogle sporadiske perioder med lidt fodbold.

Det resulterede i at da jeg i marts bestemt mig for at tage skeen i den anden hånd, og komme i en ordentlig form igen, var min kondition nærmest lig 0, efter jeg ikke havde løbet eller trænet én eneste gang i et år. Så det var hårdt i starten. Derfor startede jeg egentlig stille og roligt ud med træningsdelen, og gik i stedet benhårdt efter at gøre noget gennem kosten. Dog begyndte jeg hurtigt at få smag for at løbe, og jeg blev hurtigt bedre, og startede i maj til fodbold igen. Så det har været en kombination af kalorietælling, mindre slik, kage og snacks, og så en del træning, som kun er blevet til endnu mere, fordi jeg er blevet så grebet af det. Her får I lige en oversigt over de ting jeg har gjort, for at nå mit vægttab, og den forholdsvis gode form jeg er i nu:

Kalorietælling

Jeg har brugt denne beregner: https://fitnessformularen.dk/kalorieberegner/ til at udregne hvor mange kalorier jeg har brug for, og så har jeg cuttet ned derfra. Generelt har jeg i gennemsnit spist 1600 kalorier om dagen, for at være sikker på at ligge i overskud. Nu hvor jeg ligger deromkring hvor jeg gerne vil rent vægtmæssigt, har jeg øget mit kalorieindtag til 2000 kalorier. Man behøver ikke være fanatisk med kalorietælling, men det giver et super godt overblik over, hvad madvarer egentlig indeholder, og nogle gange bliver man altså overrasket. Så se det som et værktøj til at justere til med.

Motion

Til at starte med i processen havde jeg ikke så meget fokus på motion, men stille og roligt blev det til mere og mere. Jeg startede med at begynde at tage cyklen alle steder hen, altid tage trappen, og generelt bare at få gået nogle ture. Så begyndte jeg stille og roligt at løbe et par ture om ugen, og efterhånden som det blev nemmere, blev det til flere og flere ture. Så startede jeg som tidligere nævnt til fodbold igen i maj, hvor jeg har tre træninger om ugen + typisk en kamp i weekenden. I juli meldte jeg mig så ind i fitness, hvor jeg er begyndt at styrketræne tre gange om ugen sammen med min fantastiske træningsmakker, min søde kæreste, som virkelig har været god til at bakke mig op gennem det hele. Alt i alt træner jeg omkring 6-7 gange om ugen lige pt. hvilket er mere end rigeligt. En god blanding af cardio fra fodbold og løbetræning, og så tung styrketræning i fitnesscentret tre gange om ugen.

Opbakning

Jeg har den sødeste og mest støttende kæreste i verden, der har været så god til at hjælpe mig igennem hele det her forløb. Det er virkelig guld værd med god opbakning, og lige fra starten af sprang hun bare med ombord både med mad og mere aktiv livsstil. En gang imellem er hun ikke helt med på alle mine ideer, men hun støtter mig altid i at gøre dem og føre dem ud i livet. Derudover er hun den bedste træningsmakker i fitnesscentret, hvor jeg ofte kan føle mig lidt fjollet, hvis jeg træner alene. Så er det perfekt at have en, man kan grine lidt af det hele med, når tingene ikke lige går som planlagt.

Jeg håber I kan bruge mine erfaringer til noget, og hvis I har nogle spørgsmål, så skriv endelig til mig enten i kommentarfeltet her eller i DM på Instagram, så lover jeg at svare jer så godt som jeg kan

Skriv et svar